úterý 3. ledna 2017

Zklidnění

Každý rok si plánuji, jak si všechno naplánuji, udělám s předstihem a advent už si budu jen užívat. A nikdy mi to pak nevyjde, vždycky je to pro mě stres a dodělávání na poslední chvíli.
Letos jsem si nic neplánovala. Nechala jsem advent, ať si plyne svým tempem a ať mi sám přinese, co se má udělat. Takže když se nám chtělo péct, pekli jsme. Začali jsme od těch nejoblíbenějších druhů, aby byla jistota, že budou. Zbytek se nějak vyvrbí.
Dárky jsem zcela neplánovaně měla téměř všechny nakoupené už v září a říjnu a zabalila jsem je taky s předstihem - asi 3 dny před Štědrým dnem, což je pro mě rekord.
Stromeček jsme koupili tak jako mimochodem, při jedné cestě. Pro jmelí došli kluci do lesa, když vezli švagra na ošetření do nemocnice - čekali na něj, les byl kousek. A měli štěstí, na jmelí tam byl i někdo před nimi, spousta ho byla na zemi, nemuseli tedy ani lézt na stromy.
Kapry jsme koupili na místních sádkách...

Pálili jsme františky, purpuru, poslouchali jsme cinkání vánočního zvonění, koledy, pohádky, kluci neustále psali Ježíškovi. A taky jsme si odškrtli nějaký ten výlet.

Nepovedla se mi jen vánočka. Zkoušela jsem ji poprvé ze šesti pramenů, pletla jsem dle videa na youtube, ale nevybrala jsem si asi to nejlepší. Musela jsem si třikrát znovu rozválet prameny. A asi jsem tím pokazila těsto, takže se mi pak vánočka zdrcla. Snědli jsme patky a opečené kraje, skoro celá šla do popelnice.
Ale upekli jsme si pak novou, ta se povedla, a to pletení už ovládám. Je sice nižší, ale zase se mi v troubě nerozjede do stran.

Vánoce jsme si užili i ve školce - děti byly zdobit v lese stromečky pro zvířátka, psaly přání Ježíškovi, my jsme pak byli na besídce, která se opravdu povedla, donesli jsme něco sladkého na zub, paní učitelce přání a dárek a pro děti do tříd sady knížek, které se sbíraly za body v obchodě.




Procházka pro jmelí

Ježíškův nebeský čaj jsme dávali jako drobný dárek

Soused prořezával tůje, pár větví jsme zužitkovali do truhlíků na okna

Vyráběli a posílali jsme vánoční přání - Eliášek je všechna sám napsal


Květina pro Mužovu sestru, která slaví narozeniny před Vánoci - něco koupené, něco ze zahrady



Každý den máme krásnou podívanou - na hejno vrabců a koňader, občas zavítají modřinky nebo červenky, viděla jsem i zvonka (asi)



Vaječňák letos dělal Muž

Každý rok, každé Vánoce, každé Velikonce vyrábíme a posíláme nebo rozdáváme přání - pravidelně nám také jedno přijde od dvou lidí. Letos se to konečně rozrostlo a doufám, že to bude v dalších letech přibývat. Za všechna moc děkujeme :-)


Jako každý rok zdobíme stromek českými skleněnými ozdobami - některé nové, některé retro. Letos jsem si žádné nové nekoupila. Neměla jsem to v úmyslu. Ale jedny nádherné jsem objevila, náhodně, při procházce, bohužel měli v tom obchodě zavřeno a už nám nevyšlo se tam vrátit. Tak zase příští rok :-)

Koupili jsme si alespoň nová světýlka. Měli jsme asi 12 let takové krásné skleněné koule z IKEA. Měli je tam asi jen ten jeden rok. Bylo k nim pět náhradních žárovek. Světýlka celou dobu držela, až poslední dva roky začaly žárovky praskat, spotřebovali jsme všechny náhradní a nové už se sehnat nedají. Loni jsme měli světýlka půjčená, ale na mě byla ta bílá moc studená. Letos jsme náhodou natrefili na krásné drobné kuličky, teplá bílá, délka tak akorát pro naše stromečky - od firmy Retlux.

Štědrý den se vydařil. Vykvetly nám barborky, z vánočky teda byly jen ty patky :-) Ale pak jsme si zašli pro betlémské světlo, kluci ho celý den udržovali. Kubu jsme uvařili den dopředu, takže k obědu stačil jen ohřát.
Odpoledne už byli kluci celí nedočkaví, měli dlouhou chvíli, tak jsme vyrazili na procházku do lesa, ke krmelci. Měli jsme štěstí, vychytali jsme asi dvě hodinky, kdy nepršelo. 
Po procházce jsme se zastavili u tchánů pro rybí polévku, doma jsme jen osmažili kapra, salát už byl hotový. Kluci si vyžádali košile a pomohli mi chystat stůl.
A pak přišel! Vyhlíželi jsme ho z okna ložnice, kluci našli na obloze hvězdu a tvrdili, že to je Ježíšek, a on pak zazvonil v obýváku zvonečkem. Nastavila jsem si na telefonu vyzvánění zvonků, Muž mě pak jen prozvonil, takže jsme v tu chvíli  mohli být v ložnici všichni, kluci pořád věří a užívají si to. 












Chleba prý má být na Štědrý den kulatý - ten náš se tomu trochu směje. Cukroví - vanilkové rohlíčky, perníčky, zázvorky, marokánky, linecké, medvědí tlapky, kokosovo-medové pracny a išlské dortíčky. A druhý zdařilý pokus o vánočku.


Tabule byla jednoduchá. Nejvíc času - asi 5 minut - mi zabralo skládání ubrousků :-)




Pár dní mezi svátky jsme měli oba s Mužem volno, které jsme si náležitě užili.

Procházka podvečerním Karlíkem


Jednou taky vypadl v celé oblasti proud, pro kluky další dobrodružství

Šampaňským nepohrdnu :-)

Po vinné a moštové stránce se nám svátky taky povedly


A ještě na závěr musím pochválit a poděkovat mému pomocníkovi kMixu - ušetřil mi několik hodin času, které bych musela strávit hnětením těst - jak na cukroví, na chleba, tak i na dvoukilovou vánočku.


Díky, Ježíšku! :-)

15 komentářů:

  1. Nadherne Vanoce!
    Co jsou kluci,delam vsechno s predstihem,prece jen jsou Vanoce a svatky hlavne pro ne. Od leta kupuji darky,od poloviny listopadu mame vyzdobu (stromecek od 22.12.),darky zabalene,jeden prosincovy vikend spolecne cukrovi, a klid na vsechny adventni aktivity. Trh,besidky,pohadky,prochazky.... Po svatcich hory,to je tradice. Nenechame si ten vzacny cas ukrast konzumem:-) Tesi me,ze stejne je to i u vas.
    Zdravy,laskyplny a stastny rok!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za přání, vám také vše nejlepší v novém roce :-)
      Takže jste si to taky pěkně užili? Spolu, klidně :-)
      Kam se chystáte na hory? My bychom taky rádi vyrazili, jen vlastně nevíme kam.

      Vymazat
    2. Ano,Vanoce vysly i u nas v klidu a ve zdravi,kluci si je uzili a diky tomu,ze je pohltilo skladani Lega,dostalo se nam vzacnych chvil (rozumej pohovka,hrnecky,vypnuti a koukani do svetylek).
      Na hory jsme odjeli 27.12.,byli jsme v rakouskych Alpach,pocasi krasne ... Jeste se chystame v breznu,tamtez;-)

      Vymazat
    3. Ano, přesně na to jsou ty dárky dobrý, děti se chvíli zabaví! :-) Akorát u nás dostali společenské hry, takže nás k tomu vyžadovali :-D
      My chceme spíš po Čechách, a nemůžeme se rozhodnout, kam dřív - Krušné, Krkonoše, Jizerky, nebo zase na Šumavu... no nějak to dopadne :-)

      Vymazat
    4. Jestli mate v hlave hory a Sumavu,doporucuji Hochficht na rakouske strane. Kousek od hranic a oproti podminkam v Cesku uplne jina kategorie. Idealni lyzovacka a spousta atrakci pro deti,miluji je tam. I pro dospele fajn sjezdovky. Super rodinny ski areal. Navic na jiznich svazich,casto slunko a prijemne na relax. Cenove se vzhledem k vybaveni vyplati. Nevim jak letos,ale minulou sezonu mely deti do 10 skipas za 1€. Kluci tam jedou s babi a dedem na jaraky:-)

      Vymazat
  2. Ja letos take zacala motat vanocku ze sesti a musim rici, ze je to mnohem lepsi nez motat patra. Krome toho jsem letosni rok patrala po tom spravnem receptu na vanocku. Jeste mam tedy jeden v zaloze, tak si jeste jednu v lednu upeceme. Vrhla jsem se dokonce do experimentu s celozrnnou moukou. Ocekavala jsem u deti neuspech a nezklamali mne. :-)

    Jen by mne zajimalo, jak to doma delate, ze mate darky koupene tak brzo. Ja cekam, az co si deti napisi Jeziskovi, a prijde mi divne psat Jeziskovi uz v zari. Tak u nas se pise Jeziskovi zacatkem listopadu. To uz jsou preci jen ty Vanoce relativne blizko, alespon v obchodech :-D a ja mam jeste dostatek casu na to vse objednat. Pod stromkem na Stedry vecer teda byla mela, za chvilku meli rozbaleno a ja si rikala, jestli tech darku nemaji nejak malo, kdyz uz to maji vse rozbalene. Ale manzel mne uklidnil, ze ne. Ze jen proste rozbalovali vsichni naraz.


    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ke kupovani darku: My mame kluky otestovane,kdyz vyridime letni narozeniny,uz mluvi o tom,co by si prali ...vesmes to bylo letos Lego,meli vybrane druhy. Uz poznam,ze to nezmeni. Treba buzoly si prali od dovolene:-) Nove hokejky od zari,co zacali chodit na hokej. Kdyz se neco mimo vyber objevi v dopise pro Jeziska,ukolujeme babicky a dedecky,kteri naopak nakupuji az v tech prosincovych nervacich:-)) Kdyz kluci nedostanou vse,co si napsali,pripadne dostanou neco jineho,jsou zvykli to neresit. V unoru mame dalsi narozeninove kolo;-)

      Vymazat
    2. S vánočkou souhlasím, je to mnohem lepší.
      Recept tu taky jeden mám, pro nás je samozřejmě nej - my máme radši hutnější a plnou rozinek, mandlí a oříšků. Dělávám ji ze špaldové mouky, ale není to podmínka.

      S dárky už asi nenapíšu o moc víc, než co napsala Veronika. U kluků je jasné, že když koupíme Lego a pár autíček nebo mašinek, tak nemůžeme šlápnout vedle, a že si o ně stejně budou psát. Vysvětlili jsme jim, že ten dopis je spíš taková inspirace pro Ježíška, že nemusí přinést úplně vše (zvlášť, když psali opravdu několikrát :-D), nebo že třeba ne úplně přesně tu věc. Kluci si zatím nepíší o zcela konkrétní věci, mladší teda vůbec, ten si prostě kreslí po papíře.
      Pod stromečkem většinou neřeší, že tam není vše to, o co si psali, co si přáli. A taky bylo letos rozbaleno děsně rychle, skoro mi to až bylo líto :-D
      Narozeniny se nám hezky rozdělily - jedny v únoru, druhé v srpnu. Takže kdyby náhodou nastal na Vánoce nějaký průšvih, dá se to přesunout na ty únorové narozeniny a kluci by to asi ještě zbaštili. Narozeniny má sice jen jeden, ale už jsou ve věku, kdy jsou si blízko, tzn. dostávají takové univerzální dárky, případně se to u nás občas neobejde bez toho, aby nedostal drobnost i ten, co narozeniny nemá.
      A širší rodina může taky leccos zachránit.

      Na druhou stranu - zrovna jsem to o svátcích říkala - dnes se dá všechno objednat na internetu, takže v podstatě by mi stačilo to jen naplánovat a sesumarizovat a pak objednat třeba až v prosinci.

      Vymazat
  3. Mám milion pracovních věcí, které jsem měla dneska splnit. Když jsem tu zavětřila nový článek (a dlouhej juchů!) tak jsem vše odložila, zapálila si andělské zvonění, uvařila kávu a poctivě vše do puntíku přečetla a prohlédla :D Díky Káji, moc hezké jako vždy! S těmi pohledy a přáními to mám úplně stejně :/ Každý rok čekám u schránky a teda když to nezachrání moje máma bydlící 5 km odtud a sestřenka tak jsem skleslá (btw nechcete mě -tetu z Moravy- do přání posílací party?:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Chceme!!! :-)
      Tož ale nevím, jestli mám být ráda, že u mě takhle prokrastinuješ. Abys mi to jednou nevyčetla :-D

      Vymazat
  4. Ty darky jsou krasne zabalene a trik s vyzvanenim bozi - jen skoda, ze si to nebudu pamatovat az to bude aktualni :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju :-)
      Jestli si můžeš dát do mobilu upomínku, nebo jestli tam máš kalendář, tak si prostě na příští Štědrý den zapni na to vyzvánění upozornění ;-)

      Vymazat
    2. Ale já myslím, že by to napadlo každého druhého a že si určitě vzpomeneš :-)

      Vymazat
  5. Krásné shrnutí, o to hezčí, že to není prioritně o dárcích :-)
    A propos, přejeme veselý a na plno prožitý nový rok!
    Já si poslední léta moc užívám ten advent a na Štědrý den je mi vlastně tak trochu smutno, že to zase končí, ale musím říct, že ten Štědrý den je prostě takový dojemný s těmi dětmi, jak jsou už od rána natěšené a šťastné :-) Ráda bych, aby časem holky pochopily, že to není jen o těch dárcích, ale zatím jsou prostě pro ně stále symbolem Vánoc dárky, což je v tomhle věku normální a věřím, že k tomu časem také dospějí, konec konců mně to trvalo skoro 30 let ;-) Tento rok už se chystám do práce, tak jsem si to asi o to víc uvědomovala, že ty další Vánoce a hlavně advent už nebudou takové.
    S vánočkou to bylo u nás obdobné, také jsem letos poprvé zkoušela ze 6 pramenů. Prozřetelně jsem si ji tedy zkusila cvičně asi týden před Vánoci a když to několikeré rozplétání a zaplétání vánočky, která pak skončila jako ta vaše, tak mi vyrobil takový "trenažer"...spojil mi 6 kusů provazu a já jsem podle videa trénovala ;-) A na Vánoce pak byla výstavní :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Míšo, neboj, o dárcích bude extra článek :-D
      Vám taky krásný rok, hlavně to zdraví a porozumění :-) Doufám, že se budeme pořád takhle "vídat".
      Kluci letos dárky rozbalili strašně rychle, nebo spíš Eliášek, je poslední dobou na všechno hrr. Tak jsem tak seděla a říkala si - no a je po Vánocích. A přišlo mi to taky líto. Ale pak jsem si řekla, že ještě druhý den jedeme k jedné a druhé babičce a další den k dědovi a pak máme taky ještě trochu volno, a potom bude zase konec roku a do Tří králů ještě času dost. A pak přijdou narozeniny a možná hory, a pak zase bude jaro a tak a tak... prostě že je pořád na co se těšit :-)
      A mám i pocit, že co chodím do práce, tak si ty Vánoce právě užívám víc. Že vím, že ten společný čas už není pořád.
      Přitom je to ze šesti tak snadný co? Jen na to přijít :-D

      Vymazat

Děkuji za váš komentář :-)