pondělí 4. května 2015

Kváskové rohlíky

O našem kvásku jsem už psala. Úplně nejvíc často z něj peču chleba. Mám na něm závislost. Nejen chuťovou - kdo jednou poctivý kváskový chleba zkusí, tomu už ten z obchodu chutnat nebude. Miluju i celý ten proces. Kdy si dám večer rozkvasit kvásek a ono je ho druhý den jednou tolik, bublá a je krásně živý. Když se pak můžu rukama hňácat v těstě a cosi tvořit. A pak to překládání. Zbožňuju překládání! V naolejované misce! Každý máme něco :-)
A ta radost, když ho pak jemně uložíte do ošatky a stejně jemně ho z ošatky zase vyklopíte na rozehřátý plech (nebo desku, dělám si poznámku, že už ji musím objednat), naříznete a šup s ním do trouby, u které já osobně často sedím a jen čučím, jak pecen pěkně vyskakuje. No je to láska!



Jenže kluci jsou spíš rohlíkoví :-) A to mám jen několik možností - koupit ty obyčejné z obchodu, což není moc varianta pro mě, vždycky si představím, kde a jak a z čeho je kdo pekl, jak se převážely, kde se válely, kdo se v nich přehraboval, kolikrát mu upadly na zem...
Nebo mám možnost asi tak dvakrát do týdne velmi brzy ráno přejít celé město a vyšplhat se na nejvyšší kopec do malé rodinné pekárny. Kolikrát jsem tam takhle pro pečivo byla, si můžu spočítat na jednom prstu.
No a nebo... nebo si je můžu upéct, že jo. C je správně. Aspoň si je kluci víc vychutnají, když jsou rohlíky u nás takříkajíc sváteční záležitost.

Na 10 rohlíků budete potřebovat:
lžičku žitného kvásku
500 g polohrubé mouky
300 ml vlažné vody
6 lžic rozpuštěného másla
10 g třtinového cukru
10 g soli

Připravte se na to, že postup je "trochu" zdlouhavější, v podstatě se na rohlíky můžete těšit až třetí den :-) Ale tak je to s celým kváskováním, musí se trochu plánovat, není to jako s droždím nebo práškem do pečiva, raz dva a je hotovo.
Začínám večer, ale vy si to případně přizpůsobte, jak je libo, jak vám to vyhovuje. Lžičku kvásku smíchám se 160 g polohrubé mouky a asi 150 ml vody a vytvořím hustší kaši. Tu nechávám přes noc na lince kvasit v uzavíratelné misce.
Druhý den odpoledne je kvásek připravený (viz první fotka). V míse ho smíchám se zbylou moukou, solí, cukrem, rozpuštěným máslem a 150 ml vody.
Je možné, že budete muset přidat buď další mouku nebo vodu, každá mouka je jinak nasákavá. Ale to už poznáte.
Uhněťte kompaktní těsto, dejte ho do máslem vymazané mísy, tu přikryjte folií a dejte přes noc kynout do lednice.


Druhý den ráno si těsto vyndejte a nechte ho alespoň hodinku při pokojové teplotě. Potom ho rozdělte na deset stejných dílů, každý díl propracujte, vytvořte bochánek a nechte ještě 10 minut odpočívat.


Následně z bochánků vyválejte elipsy. Rolujte od jednoho konce k druhému, utahujte a současně trochu vytahujte do stran. Po stočení každý rohlík ještě rukou trochu uválejte, aby lépe držel pohromadě. Rohlíky přeneste na plech, potřete vodou, přikryjte a nechte dvě hodiny kynout při pokojové teplotě.


Po hodině a půl si rozpalte troubu na 250°C a nechte ji půl hodiny zahřívat. Rohlíky odkryjte, ještě jednou potřete vodou, můžete je posypat mákem, solí, kmínem..., nebo je nechat bez posypu.
Dejte je do trouby a troubu zapařte. Pečte dozlatova, trvá to cca 15 minut.
Nechte vychladnout.


Rohlíky jsou křupavé, uvnitř měkké a nadýchané, do druhého dne vydrží v pohodě. Třetí den už jsou tužší, ale jíst se dají. Déle u nás nevydrží, i ten třetí den je výjimka :-)


Dobrou chuť :-)

34 komentářů:

  1. to vypadá velmi dobře vyzkouším :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Baru, ať se povedou :-) Dej pak vědět ;-)

      Vymazat
    2. mňamka a ta vůůůně :) chutnaly všem

      Vymazat
    3. No tak to mám obrovskou radost! :-)

      Vymazat
  2. U nás se také kváskuje, ale rohlíky jsem měla vždycky jako beton, tak jsem to vzdala, ale asi je po delší době zase zkusím podle tvého postupu. Prosím Tě, jak píšeš v úvodu, že chléb překládáš v naolejované misce...to je nějaký zlepšovák? Já jen že překládám klasicky na trochu pomoučněném válu a pak ho dám kynout standardně do ošatky. Díky :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tyhle jsou krásně křupavé a uvnitř měkoučké. Čím víc másla, tím lépe.
      Tu naolejovanou misku jsem viděla kdysi u Juliany, když dělala Vinohradský chleba, a přišlo mi to fajn. Tak to tak dělám. Jako zlepšovák to nevnímám.
      Akorát mám malou linku (a i malý byt), takže pomoučněný vál by tu byl dost problém :-) Tak asi i proto. Tu misku spíš někam odložím.

      Vymazat
  3. Tak už kynou. Budu je pect ve 22h,aby byly na ráno pro drobotinu a na svaču na cestu do CB za babickama 😀 Až ochutnam, tak písnu. Ale vypadají suprove😘

    OdpovědětVymazat
  4. Tak už kynou. Budu je pect ve 22h,aby byly na ráno pro drobotinu a na svaču na cestu do CB za babickama 😀 Až ochutnam, tak písnu. Ale vypadají suprove😘

    OdpovědětVymazat
  5. Tak už kynou. Budu je pect ve 22h,aby byly na ráno pro drobotinu a na svaču na cestu do CB za babickama 😀 Až ochutnam, tak písnu. Ale vypadají suprove😘

    OdpovědětVymazat
  6. Prosím zkoušela jste třeba dát olej místo másla nebo sádlo? Kváskuji od září, chleby famózní, mazanec od Maškrtnice také, teď se chystám na rohlíky =D... díky Monika

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Olej jsem nezkoušela (a asi bych to ani neradila), ale sádlo dávám do pečiva, co peču z droždí, a je to nejlepší. Tady mě ještě nenapadlo to nahradit, ale můžu to zkusit :-) Řekla bych že záměnou sádlo-máslo se nic nezkazí. S olejem bych byla opatrná, nebude to ono.

      Vymazat
  7. Ahojky Káji známe se z MK.Rohlíky jsou boží jen se chci zeptat musí kynout v té lednici?Nejde to normálne na lince.Zdenka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, na lince to půjde určitě taky, jen tím dlouhým studeným kynutím těsto získává na lepší chuti :-)

      Vymazat
  8. Vypadají parádně, já dnes taky pekla a mám z nich radost. Chleba peču už delší dobu, taky ho v troubě pozoruju a pak ta chuť, mňam.

    OdpovědětVymazat
  9. Zítra už budu taky péct :-) moc se na ne tesime.Michaela

    OdpovědětVymazat
  10. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  11. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  12. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  13. Dobrý den, za chvíli se na ty vaše rohlíčky chystám, ještě jsem je nikdy nepekla, takže to bude moje premiéra, jsem zvědavá! Dám vědět, Katka :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Držím palce, ať se povedou :-)

      Vymazat
    2. Povedly se na 1***, mám radost, skvělý recept, chválím a doporučuji ;-) Katka

      Vymazat
    3. Skvělé! To mám radost a moc děkuji :-)

      Vymazat
  14. Dobrý den, myslíte, že by to mohlo jít i se špaldovou moukou nebo mix se žitnou? Lenka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nemám to vyzkoušené, ale teoreticky proč ne. Ta špaldová bude chtít asi trošku víc vody.

      Vymazat
  15. Dobry den, dnes jsem zkousela a chutove vynikajici...dala jsem celozrnnou spaldovou polohr. mouku a meli jednu chybicku - byli dost tvrde...myslite, ze za to muze ta mouka? moc dekuji za odpoved i inspirace:-)Jana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, Jano, těžko říct, ale samozřejmě i mouka na tom může mít podíl. To mě mrzí, že byly tvrdé :-( Snad jim dáte ještě šanci.

      Vymazat
  16. Já jě měla také moooc tuhé, nešlo by to spíš s hladkou moukou? :-(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak já jsem je teď naposledy taky skoro vyhodila, taky jsem upekla takové obušky :-( Netuším, v čem je chyba. Vždy se povedly, a teď teda ne.
      Zkusila bych třeba půl na půl hladkou a polohrubou. Jen u té hladké bych se bála, aby to nebyla pak spíš tkaová buchta.

      Vymazat
  17. Myslíte, že bych mohla použít sladěnku místo cukru? A zkoušela jste třeba špaldovou mouku? Děkuji

    OdpovědětVymazat
  18. U nás se pije hodně z kalabasy. A teď nemyslím pije jako pije ale třeba i ten čaj teplý a nebo si dám do toho i svařák- Člověk se musí neustále odměňovat. Já to tak dělám a je to paráda, dejte si také, budete nadšení.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za váš komentář :-)