neděle 19. července 2015

Meruňkový koláč s drobenkou

Nabízím dvě verze - klasický kynutý s droždím a kváskový.

Na klasický kynutý budete potřebovat:
250 g hladké mouky
40 g cukru
120 ml mléka
20 g droždí
60 g rozpuštěného másla
1 žloutek
špetka soli

Do mísy nalijeme mléko pokojové teploty, rozdrobíme droždí, přidáme cukr a zchladlé máslo. Promícháme.
Pak přidáme mouku, špetku soli a žloutek a vypracujeme těsto. Nenecháváme kynout.
Na plech vymaštěný sádlem vytvoříme z těsta placku, okraje potřeme bílkem (můžete samozřejmě potřít i klasicky rozkvedlaným vajíčkem, ale jeden žloutek se dává do těsta, mně je líto bílek vyhodit a spotřebovat ještě další vajíčko, tak potírám jen bílkem).
Koláč poklademe bohatě meruňkami (přepůlenými, zbavenými pecky a nakrájenými na plátky) a posypeme drobenkou.


Na tu potřebujeme:
50 g másla
100 g třtinového cukru
100 g polohrubé mouky

Dáme péct na 25-30 minut do trouby na 180°C.
Po upečení ihned polijeme máslem rozpuštěným s trochou rumu.




Varianta kvásková vznikla z nouze. První koláč se snědl rychlostí blesku a potřebovala jsem něco i na druhý den. Muž měl koupit máslo a droždí, ale zapomněl na to. Byl v práci a byl už večer, takže nákup nepřipadal v úvahu. Musela jsem improvizovat. Másla jsem měla málo. Musela jsem se rozhodnout, zda ho použiji do těsta, nebo na drobenku nebo na polití po upečení. Prioritní se mi zdály dvě poslední možnosti. Takže do těsta jsem použila domácí sádlo. A droždí jsem nahradila kváskem. A funguje :-)

Kváskový koláč:
250 g hladké mouky
40 g cukru
120 ml mléka
1-2 lžíce kvásku
60 g povoleného sádla
1 žloutek
špetka soli

Jediný rozdíl oproti variantě s droždím je v tom, že jsem těsto nechala při pokojové teplotě (= v těchto vedrech) asi hodinu kynout. Objem se nijak nezvětšil, ale snad tam alespoň nějaké kynutí proběhlo.
Ostatní zůstává stejné.





Mizí rychle!


Dobrou chuť :-)

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za váš komentář :-)