neděle 11. října 2015

Karlštejnský koláč

Hledala jsem nedávno nějaké info ke Karlštejnskému expresu. Ještě než jsem dopsala slovo "karlštejnský", nabídl mi vyhledávač heslo "karlštejnský koláč".



Na takový místní koláč jsem byla zvědavá. No popravdě - čekala jsem nějakou tradiční lidovou specialitu. Recept prý pochází od Pavla Vítka a je úplně blbuvzdorný. Nejhorší na tom bylo oloupat, nakrájet a nastrouhat to kilo jablek. 
Výsledek stál za to. Je to šťavnatý, vláčný koláč, potěší milovníky jablek a skořice.


Budete potřebovat:
1 kg jablek
mletá vanilka, mletá skořice
1 máslo
2 hrnky polohrubé mouky
1 hrnek cukru krupice

Mouku, cukru a vanilku smíchejte. Jablka oloupejte, nastrouhejte nahrubo a přidejte k nim skořici. Klidně celý sáček.
Troubu předehřejte na 150°C.
Na plech s pečícím papírem nasypejte polovinu suché směsi, na tu dejte jablka a zasypte zbylou suchou směsí.
Máslo nakrájejte na tenké plátky a poklaďte jimi celý koláč. Já jsem po vložení do trouby a rozpuštění másla koláč ještě vyndala a na suchá místa (kde se nějaký plátek svezl nebo roztekl bokem) jsem máslo dodala. Aby pak po upečení nezůstala někde jen spečená mouka.
Koláč pečte asi 30 minut.








Jedno máslo se může zdát jako šílené množství. V tom koláči se to ale nějak ztratilo, mastný vyloženě není. A je opravdu moc dobrý.

9 komentářů:

  1. Páni to vypadá opravdu lákavě :o) Děkuju za recept ten určitě vyzkouším :o) Martina

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Není zač. Byla jsem k němu skeptická (suchá mouka, hm, hm), ale překvapil, tak šířím dál :-)

      Vymazat
  2. Jojo, varil ho nekolikrat v kulinar. poradech. Tyhle sypane kolace mam rada. Delam tak i tvarohovy. Diky za pripomenuti:)

    OdpovědětVymazat
  3. Tenhle recept mam od babicky,delam ho ve variante jablicka+skorice nebo tvaroh+rozinky (je sytejsi, akorat na vydatnou snidani),vubec nevim,ze se mu rika karlstejnsky kolac,nase babi je z Moravy:-)))
    PS: chvili jsem tu nebyla a to je cteniii:-);-)
    paa V.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jakože i jablka i tvaroh? Mňam, to my můžem tuhle kombinaci! A navíc s moravským rukopisem. Podělíš se o recept, prosím?

      Vážně? Já teď vůbec nestíhám, mám pocit, že to tu děsně zanedbávám :-D

      Vymazat
  4. Jakoze jablka nebo tvaroh:-))
    Ale s tim me napada,ze by nebylo spatny dat vrstvu tvarohu a na nej nastrouhana jablicka,oboje v mensim pomeru. Hmmm tomu se rika tvorba onlinereceptu:-)))
    Jinak na tvaroznik davam do naplne tri tvarohy ochuceny cukrem+2vajicka+vanilku a zakapnu citronem,redim mlekem podle potreby +rozinky namoceny v rumu. A mouky 3 hrnky,cukru jeden.

    A vazne.
    ;-)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za váš komentář :-)