pátek 11. prosince 2015

Rozpíčky Káji Maříka

Ty nejlepší věci spadnou do ledvin a ty obyčejné do žaludku.

Káju Maříka jsem jako malá milovala. Pamatuju si, jak jsem byla přešťastná, když mi máma dala peníze, abych si mohla sama zajít koupit všechny tři knížky, všech sedm dílů naráz.
V příběhu je spoustu výrazů a situací, které jsem v dětském věku neznala, neuměla si je představit. Jednou takovou věcí byly rozpíčky. Chápala jsem sice, že se jedná o nějaké sladké pečení, ale tím to končilo. A internet tehdy nebyl.
Když jsem se o několik let později přestěhovala za Mužem do jeho rodného města, do kraje Káji Maříka, nedalo se nic dělat, našlo si mě to samo a recept na rozpíčky jsem dostala! Od té doby jsem je pekla už několikrát, vždy na podzim na ně přijde chuť.

Vím, podzim už nám - alespoň kalendářně - skončil a všichni už blázní s cukrovím, ale kdo by si chtěl od cukroví na chvíli odpočinout a dát si něco jiného, může rozpíčky zkusit. Případně máte fóra do příštího podzimu :-)


A aby smutnu nebylo konce, řekl tatínek: "Maminko, dnes dostane Kája k obědu jen malý kousek rozpíčku!"
Rozpíčky! Dnes mají rozpíčky! Ty jsou ještě lepší než "čikuláda". Maminka do nich dává trnková povidla, říká, "u nás to tak dělají". Křupou jak lískové oříšky. Kája dostal vždycky dva. Byly veliké jako točenice, ale on je oba zmohl.
Dnes tatínek řekl: "Dostane jen malý kousek!"
S tatínkem nejsou žerty, to je jisté. A maminka bez tatínka nic neudělá, to ví dávno.
Třeba by si ráda poslední sousto od úst utrhla a dala, když řekne tatínek: "Nedáš, maminko!", nedá.
"To jsem mohl raději v té škole zůstat," myslil si Kája. "A ona to přece nebude jen legrace. Škola není les, ani hájovna!" řekl strýček hajný.
Kája se nadvakrát zakousnuv do kousku rozpíčku, umiňoval si, že už víckrát ze školy neuteče.


Na těsto:
500 g hladké mouky
70 g másla
250 ml mléka
20 g droždí
70 g cukru
špetka soli
1 vejce
Na náplň:
povidla
vlašské ořechy
skořice
rozinky máčené v rumu
moučkový cukr a skořice na obalení

Droždí rozdrobíme do vlažného mléka, přimícháme lžičku cukru, necháme vzejít.
Máslo rozpustíme a necháme vychladnout. Do mísy dáme mouku, přidáme špetku soli, vajíčko, kvásek a máslo. Vypracujeme hladké těsto, které necháme přikryté utěrkou kynout.

Ořechy umeleme a smícháme se všemi surovinami na náplň.

Z vykynutého těsta vyválíme placku a z ní vykrajujeme kolečka, v průměru asi 10 cm. Na každé kolečko naneseme náplň, přehneme a okraje přitlačíme.
Pečeme ve vyhřáté troubě, po upečení obalujeme v cukru se skořicí.




13 komentářů:

  1. Tak a je to jisté - nechceš mě prosím Tě náhodou adoptovat? :-)

    OdpovědětVymazat
  2. jé kluci jak spokojeně baští :-) recept vypadá dobře, možná že vyzkoušíme... i když teď jedeme v perníčkách a kluci vykrajují samé mašinky,letadla, auta :o)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Však on na ně přijde čas, jestli to tak má být :-)

      Vymazat
  3. Maříka jsem četla snad desetkrát, takže určitě recept vyzkouším, ale až někdy v klidu po vánocích :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jo, člověk bude teď přeslazený až až. Časem přijdou k chuti :-)

      Vymazat
  4. Díky za recept a připomenutí, už jsem to dlouho nečetla :-)

    OdpovědětVymazat
  5. Tom je povidlovej a díky instagramu, kde Tě našel, mi zadal úkol:o)
    Tak díky :-)
    pa a krásné adventní dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak se pak pochlub, jak se povedly a jestli chutnaly :-) I vám krásné adventní dny :-)

      Vymazat
  6. Moc děkuji za recept na rozpíčky, o kterých jsem jako malá četla a měla na ně velkou chuť, aniž bych tušila, o co přesně jde - ale když spadnou přímo do ledvin, musí to být přeci pochoutka :) Už se těším, až je vyzkouším!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. My je máme moc rádi, tak snad budou chutnat i Vám :-)

      Vymazat
  7. Dívám se na to jak máte krásně upečeno a říkám si že vybavení vaší kuchyně je asi skutečně bohaté, že ano, Chybí vám tam litinový hrnec a nebo jste na takové věci mysleli už když jste to dělali dopředu? Nedovedu si představit že vaše jídlo chutná hnusně.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za váš komentář :-)